Sha's connection

Thursday, December 1, 2011

CINTA PLASTIK TESCO





  • "Cantik isteri abang hari ni," Fahrin mencubit pipi Zakiyah lembut.

    "Ayah, ayah, cepat la yah," Sha dan Liya meluru masuk ke bilik kerana dah tak sabar-sabar nak bertolak pulang ke kampung.

    "Yelah, yelah, ayah dah siap ni."

      Zakiyah hanya tersenyum melihat suaminya itu melayan karenah anak-anak mereka yang comel dan manja. "Abang, dah lama kita tak balik kampung macam ni, ye?"

    "Iyelah, maklumlah abang ni sibuk dengan urusan perniagaan. Baru kali ni
    abang ada peluang untuk cuti panjang." Fahrin berkata kepada isterinya
    tercinta.

    Perjalanan daripada KL ke Kelantan mengambil masa lebih kurang lapan jam. Sha dan Liya dah pun terlelap kat kerusi belakang. Begitu juga dengan isterinya, Zakiyah. "Tak sabar rasanya nak tiba kat kampung,walaupun hanya kampung isteri aku ni" Fahrin berkata hati.   
  •                                                                                                                                                                               Sedikit demi sedikit Fahrin menekan minyak keretanya.Semakin lama keretanya semakin laju dan Fahrin semakin seronok. Dia dah tak sabar untuk segera sampai ke kampung isterinya itu kerana dia tidak pernah mempunyai kampung, baginya dapat pulang ke kampung adalah sesuatu yang mnyeronokkan. Pedal minyak ditekannya lagi dan Honda Civicnya mula memecut.Fahrin cilok kiri, cilok kanan. Habis semua kenderaan dipotongnya. Bangga betul Fahrin time tu, sehinggakan dia terlupa  sekejap pada anak dan isterinya yang sedang tidur.

    "Eh abang, kenapa bawa laju sangat ni?" tiba-tiba Zakiyah terjaga dari tidurnya, dan terkejut dengan tindakan Fahrin  "Tak ada apa la sayang, rileks... cepat sikit kita sampai kampung nanti."

    "Sabar bang, sabar. Biar lambat tak apa.... jangan laju sangat bang, Yah takut." Zakiyah cuba memujuk Fahrin supaya memperlahankan kenderaannya.

    "Rileks Yah, tak ada apa-apalah," Fahrin terus memotong bas ekspres didepannya tanpa was-was macam ubat gigi Safi, gunakan tanpa was-was.

    "Haaa..kan, tengok. Tak ada apa-apa kan?" kata Fahrin setelah berjaya memotong bas ekspres tadi. Mimik muka bangga jelas ditunjukkan pada isterinya

    "Sudah la tu bang."

    "Ha... tu ada satu lagi bas ekspres. Yah tengok abang motong dia aaa...." Fahrin terus masuk gear 3, pedal minyak ditekannya hingga jejak ke lantai kemudian dia terus membelok ke kanan untuk memotong dan.... di depannya tersergam sebuah lori balak yang besar dan gagah dan..... BANG!!.

    "Ayin....bangun nak," sayup-sayup terdengar suara emaknya.

      Fahrin membuka matanya. Dia terlihat emaknya di situ. "Mana isteri saya mak? Macammana dengan diai saya, mak? Liya, Sha....mana anak-anak saya mak?" Bertubi-tubi Fahrin menyoal emaknya. Fahrin tak dapat menahan kesedihannya lagi, lalu  menangis semahu-mahunya di depan emaknya. Emaknya memandang Fahrin tepat-tepat.

    "Macamana dengan isteri saya mak, Zakiyah ?" fahrin  masih terus menangis kerana memikirkan isteri dan anak-anak tersayang telah pergi meninggalkannya di dunia fana itu.

    PANGGG!!. Kepala Fahrin ditampar oleh emaknya dengan tiba-tiba malah sekuat hati orang tua itu. Fahrin terdiam. Kenapa emaknya buat dia macam tu?sudahlah dia dalam kesedihan

    "Banyak la engkau punya bini! Muka dahlah tak handsome, belajar pun malas, kerja pun takde, ada hati nak berbini ya. Makpun tak faham dengan kau ni tau tak Ayin?? Tu la, tidur lagi senja-senja macam ni! Dah! Bangun pegi sembahyang! Asar pun dah nak habis!" emaknya terus merungut sambil berlalu keluar....... dan Fahrin tersengih keseorangan.Rasa macam nak masuk dalam plastik tesco yang tergantung pada paku pintu biliknya!.malu betol....

No comments: