Sha's connection

Monday, April 30, 2012

WAJAH REMAJA ARTIS MALAYSIA

Ni the 1st picture, agak2 korangla...korang kenal tak sape mamat kat atas tu?? hahaha...nampak cute je mukanya kan..betul la tu Adi Putra..masa ni dia awal-awal 20-an kot..mungkin tak jadi star lagi..hahaha..jambu betol mukanya...hahaha

Haha the second one..wahahaha..masa mamat ni keluar aku skolah lagi dalam darjah 6 gitu..sape tak kenal vokalis new boys ni kan..si Tomok ni..wahaha..kelakar dan chumel mukanya zaman remaja dulu...haiyoo
Yang ini kalo tak kenal memang peliklah..ehhee sape? Haha Siti Nurhaliza kan...wahh...masa ni mungkin tahun 90-an kot...masa ni chumel kan ..natural beauty tu..
.Next..agak2 korang kenal tak ni? awek tudung ni?? hehehe .Bienda... manis dan cun sangat kan?? simple je..masa ni tak pasti la pulak tahun bila...tapi masa dia remaja jugakla....hehehe.... apapun artis2 malaysia zaman remaja dengan sekarang tak jauh lari wajah dorangkan....setengah2 tu bawak kechomelan tu sampai sekarang....wah..wah...ok la..stop dulu... bye..........

Saturday, April 28, 2012

99 ORANG DIBUNUH, MASIH ADAKAH PENGAMPUNAN ALLAH?








Dalam sebuah hadis yang telah diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, telah disebutkan bahawa suatu kisah dalam kalangan kaum Bani Israel, ada seorang lelaki yang telah membunuh 99 orang manusia. Lelaki ini tekah berlumuran darah, jari-jemarinya, pakaiannya, tangan serta pedanganya, kesemuanya sudah basah dengan darah kerana dia telah membunuh 99 orang manusia yang tidak berdosa. Sedangkan jikalau penduduk bumi dan langit itu bersatu lalu membunuh seorang muslim maka ALLAH SWT akan mencampakkan mereka semuanya dengan muka ke bawah ke dalam api neraka,apatah lagi lelaki ini yang sangat kejam, jahat dan telah membunuh 99 orang manusia yang tidak berdosa.  

Lelaki itu yang telah banyak melakukan kejahatan itu akhirnya tersedar akan kesalahannya terhadap ALLAH SWT, lalu dia terfikir akan suatu masa nanti dia akan diminta oleh ALLAH untuk diminta bertanggungjawab ke atas setiap dosa-dosanya itu. Dia yakin bahawa tiada siapa yang mampu mengampuni dosanya, menghukumnya, menghisab amalannya kecuali ALLAH SWT. Kemudian diapun befikir untuk kembali bertaubat kepadaNYA agar ALLAH  membebaskannya dari siksaan api neraka.  Fikirnya, seorang raja itu apabila hambanya telah beruban (besar dan tua) akan dimerdekakan dengan cara yang baik inikan pula engkau, wahai pencipta yang jauh lebih pemurah daripada raja itu. Sungguh aku telah beruban dalam menghambakan diriku maka KAU bebaskanlah aku dari api nerakaMU ... 


Maka, dengan pakaiannya yang berlumuran dengan darah mangsa yang dibunuhnya, lelaki itu berjalan bagaikan orang yang mabuk, terkejut lagi ketakutan seraya bertanya-tanya kepada semua orang
"Apakah aku masih mampu diampuni??"

 Orang-orang yang ditanya itu lantas berkata kepadanya
"Kami akan menunjukkan kepadamu ada seorang rahib yang tinggal di sebuah kuil, jadi sebaiknya kamu pergi ke sana dan tanyakanlah kepadanya apakah engkau masih boleh diampuni"

Namun, menyedari bahawa tiada siapa yang dapat memberikan penjelasan dalam masalahnya itu, kecuali orang-orang yang tahu tentang hukum ALLAH, lalu lelaki itupun pergilah ke kuil rahib tersebut, seorang ahli ibadah dalam kalangan kaum Bani Israel. Rahib itu hanya melakukan ibadah sahaja dengan cara yang dibuatnya sendiri tanpa ada dalil, atau syariat mahupun agama. 

Dan lelaki yang telah membunuh sebanyak 99 orang manusia itupun pergilah ke kuil itu dengan langkah yang sangat pantas dan penuh penyesalan terhadap dosa-dosa yang telah dilakukannya itu . Sesampai sahaja di kuil terus saja dia mengetuk pintu kuil si rahib tersebut. Rahib itu adalah seorang yang mengharamkan dirinya untuk memakan daging, makanan-makanan yang enak, pakaian yang cantik dan berkahwin sedangkan ALLAH tidak mengharamkan semua itu ke atas hambaNYA, tetapi rahib itu melakukan hal tersebut kerana kejahilannya tentang maksud ALLAH SWT. Apabila pintu kuilnya diketuk berulang kali lalu si rahib itupun keluar menyambut tetamunya itu. Lelaki itupun masuk dan keadaannya yang berlumuran darah menyebabkan si rahib terpana dan terkejut bukan kepalang lalu si rahib itu terus berkata 
"Aku berlindung kepada ALLAH dari kejahatanmu"

Sebenarnya, sambutan itu jelas menunjukkan itu bukanlah cara yang betul untuk menyambut tetamu sebagaimana yang digunakan oleh para ulama dan para da'i yang berkehendakkan hidayah ALLAH. Sesungguhnya pintu taubat ALLAH sentiasa terbuka, pemberianNYA sentiasa datang dan pergi, pahalaNYA sentiasa dianugerahkan, tangan kekuasaanNYA sentiasa terbuka pada malam hari untuk menerima taubat orang-orang yang berdosa pada siang harinya dan sentiasa terbuka pada siang hari untuk menerima taubat orang-orang yang berdosa pada malam harinya, hinggalah matahari itu terbit dari arah tenggelamnya
(Kiamat)

Lelaki itu lalu bertanya "Wahai rahib si ahli ibadah, aku telah membunuh 99 orang manusia, maka masih adakah jalan bagiku untuk bertaubat kepada ALLAH?"
Mendengar saja pertanyaan lelaki itu si rahib yang jahil itu dengan spontan menjawab
"Tiada taubat bagimu!!"
Maha suci ALLAH, apakah engkau menutup pintu yang selalu dibuka oleh ALLAH wahai si rahib? apakah engkau memutuskan tali yang telah diberikan oleh ALLAH, apakah engkau menghalang hujan yang telah diturunkan oleh ALLAH dan apakah engkau menutup jalan masuk yang telah dibuat oleh ALLAH itu padahal ALLAH lah yang telah menciptakan, menetapkan dan memberikan keampunan. ALLAH yang menghisab, ALLAHlah yang berbisik kepada hambaNYA pada hari yang tiada bermanfaat lagi harta benda dan anak-anak kecuali bagi orang yang menghadap ALLAH dengan hati yang bersih lalu ALLAH menyuruhnya mengakui dosa-dosanya, kemudian ALLAH mengampuninya jika DIA berkehendak. Maka, apakah urusanmu, hai si rahib hingga engkau masuk campur dalam urusan antara seorang hamba dengan tuhannya.Apakah engaku memang seorang yang sangat pakar dalam memberikan fatwa dalam masalah sebegini? Bukan, engkau bukanlah seorang yang pakar dalam bidang ini, dan hal ini hanya mampu diselesaikan oleh para ulama yang mengamalkan ilmuNYA dan mengetahui tujuan syariat ALLAH SWT.

Akhirnya, si pembunuh yang berputus asa itu, merasakan dunianya sangat gelap, kehendak dan tekadnya mulai terasa lemah, dan keindahan yang terlihat dihadapannya untuk bertaubat kelihatan seperti buruk, lalu diapun mengangkat pedangnya dan membunuh rahib itu sebagai balasan yang setimpal untuknya dan genaplah 1OO orang manusia yang telah dibunuhnya.

Kemudian, diapun keluar menemui orang-orang di luar dan bertanya kembali kepada mereka tentang hal yang sama, niatnya ketika itu hanya taubat dan kembali ke jalan ALLAH . Dia bertanya
"Masih adakah jalan untukku bertaubat?"
Dan orang-orang itu menjawab "Kami akan menunjukkan kamu kepada si fulan bin si fulan..seorang ulama, bukan seorang rahib, beliau sangat tahu dalam hukum ALLAH"
Apabila mendengar kata-kata itu lalu si pembunuh itupun pergilah menemui orang alim itu yang ketika itu sedang mengajar anak-anak mengaji. Orang alim itu tersenyum menyambut kedatangan lelaki itu, dia menyambut kedatangan lelaki itu dengan perasaan gembira dan mendudukkan lelaki itu disebelahnya setelah memeluk dan menghormati kedatangan tetamunya itu
"Apakah tujuan kamu datang ke mari?" Soalnya

Lelaki itu menjawab " Sesungguhnya aku telah membunuh 100 orang manusia yang tidak berdosa, maka masih adakah jalan taubta kepadaku?"
Dan orang alim itupun menjawab " Lalu siapakah yang menghalang antara kamu untuk bertaubat dan siapakah yang mencegahmu dari melakukan taubat? sesungguhnya pintu ALLAH itu terbuka luas untukmu, maka bergembiralah dengan keampunan, bergembiralah dengan perkenan dariNYA dan bergembiralah dengan taubatmu yang mulus"
Lelaki itu berkata " Aku mahu bertaubat dan memohon keampunan dari ALLAH"
Orang alim itupun berkata " Aku memohon kepada ALLAH semoga DIA menerima taubatmu" kemudian dia berkata lagi " Sesungguhnya, engkau tinggal di kampung yang jahat, sebahagian dari kampung dan kota itu memberikan kamu pengaruh yang jahat untuk melakukan kejahatan. Barang siapa yang lemah imannya di tempat seperti ini, maka ia akan mudah berbuat dosa dan akan terasa ringanlah baginya semua dosa serta senang baginya untuk melakukan perkara-perkara yang menentang suruhan ALLAH, sehinggalah ia terjerumus ke dalam kegelapan lembah dan jurang kesesatan. Akan tetapi apabila suatu masyarakat di dalam kampung yang jahat itu menegakkan amar maaruf dan nahi mungkar maka akan tertutuplah semua pintu kejahatan bagi para hamba"
Lelaki itu mendengar kata-kata orang alim itu
" Oleh kerana itu, maka keluarlah kamu dari kampung yang jahat itu menuju ke kampung yang baik,gantikanlah tempat tinggalmu dengan kampung yang baik dan bergaullah kamu dengan para pemuda yang soleh yang akan membantumu untuk bertaubat"
Mendengar kata-kata orang alim itu, si pembunuh itupun pergilah dengan  langkah yang cepat dan dengan hati yang gembira dengan berita yang harapannya itu. Bagaimanapun,ketika dia berada di tengah jalan, dia telah jatuh sakit dan sakaratul maut datang menjempuntnya. Ketiak sedang nazak itu dia sempat mengucapkan dua kalimah syahadah.
Sesungguhnya lelaki itu belum pernah solat, belum pernah berpuasa, belum pernah bersedekah, belum pernah mengeluarkan zakat, dan belum pernah mengerjakan kebaikan sama sekali tetapi dia kembali kepada ALLAH dengan bertaubat dan penuh penyesalan , pengharapan dan takut kepadNYA.

Sebaik saja lelaki itu menghembuskan nafasnya yang terakhir, maka datanglah malaikat rahmat dan malaikat azab untuk mengambil dan menerima nyawanya daripada malaikat maut yang mencabutnya.Dan ketika itu timbullah perselisihan , malaikat rahmat berkata "sesungguhnya, dia datang untuk bertaubat dan menghadap kepada ALLAH untuk menuju jalan kehidupan yang taat, kembali kepada ALLAH dan dilahirkan kembali melalui taubatnya. Oleh kerana itu, dia adalah bahagian kami"
Malaikat Azab pula berkata "sesungguhnya dia belum pernah melakukan suatu kebaikanpun, dia tidak pernah sujud, dia tidak pernah solat, tidak pernah mengeluarkan zakat, dan dia tidak pernah bersedekah, maka dengan alasan apakah dia hendak mendapat rahmat? bahkan dia termasuk dalam bahagian kami"
Lalu ALLAHpun mengirimkan malaikat yang lain dari langit untuk meleraikan perselisihan itu, kemudia malaikat yang baru diutus itupun pergilah kepada malaikat rahmat dan malaikat azab itu dan berkata
"Tahanlah oleh kalian, sesungguhnya penyelesaian masalah ini menurutku ialah hendaklah kalian bersama-sama mengukur jarak antara lelaki ini dengan tanah yang telah dia tinggalkan iaitu kampung yang jahat itu dan jaraknya antara kampung yang ditujunya iaitu kampung yang baik"
Dan ketika, mereka sedang sama-sama mengukur jarak itu ALLAH segera memerintahkan kepada kampung yang jahat untuk menjauh dan kepada kampung yang baik untuk mendekat.

Menurut hadis riwayat yang lain pula dikatakan sesungguhnya lelaki yang telah membunuh 100 orang ini telah menonjolkan dadanya ke arah kampung yang baik. Akhirnya para malaikat itu mendapati bahawa mayat lelaki itu lebih dekat kepada penduduk kampung baik dan mereka sebulat suara memutuskan bahawa lelaki itu adalah bahagian untuk malaikat rahmat dan malaikat rahmatpun mengambilnya untuk dimasukkan kedalam syurga.

SubhanALLAH sungguh besarnya pintu keampunanmu ya ALLAH, sesungguhnya engkaulah Tuhan yang maha pengampun lagi maha mengasihani hambaMU... 
*Kisah lelaki ini telah disebut dalam sahih Bukhari no.3395, sahih Muslim no.6957 dan sahih Ahmad no.10924*

Monday, April 23, 2012

KANGEN BAND


Huh..sape x kenal band musix dari Indonesia ni...semua lagunya best2 belaka.. banda yang terdiri dari 6 orang ahli ni iaitu Andhika (vokal), Dodhy, Tama, Lim, Bebe dan Izzy telah ditubuhkan pada tahun 2005 bagaimanapun masa tu dorang takla dikenali sangat kat Malaysia kan...dan pada tahun 2009 dorang lancarkan album yang mempertaruhkan lagu " terbang bersamaku" ala yang liriknya.... "dan terbanglah bersamaku tuk melintasi langit ketujuh..(ringtone teponku) hehehe...memang bestlah...
Dikatakan band ni telah ditubuhkan oleh Dodhy..gitaris dorang yg chumel tu..uuu....dan pada tahun 2008 Eren, awek tudung tu join dorang sebagai backing vocal bersama Andhika..suara Eren memang sedap sangat malah imejnya muslimah...suka..suka...ehehehe...
Aku mengenali Kangen Bandpun pada tahun 2009 dengan lagu kembali pulang then lepas tu perlahan-lahan aku cari lagu2 dorang..rupa-rupanya semua best...so...buat korang nak tahu...trylah dengar lagu dan muzik dorang macam
Terbang bersamaku
Kehilanganmu berat bagiku
Pujaan hati
Yakinlah aku menjemputmu
Yakin cintamu ku dapat
Doy
Jangan bertengkar lagi
dan..bla..bla..banyak sangat dan semua best2 belaka...jarang sangatlah lagu dorang yang tak best..so..enjoy k...hehehe..



Friday, April 20, 2012

THE BEST BLACK 'N' WHITE

bORINg betol...n da lama x update new entry...wahahaha..so entry kali ni...aku nak letakkan koleksi gambar2 black and white terbaik (yang pada pandangan aku) ... hope korang enjoy ok..



First...gambar Ustaz Don Daniyal... huhuhu...nampak menarikkan dalam warna ni....nampak eklusif je....

 Then, gambar Shaheizy Sam..nampak lagi menarik dalam black n white tone...

Third, gambar Kamal Adli pulak..mak aih..nampak sangat2 bergaya dalam versi hitam putih ni kan???
Aeril Zafrel..wah..nampak matang sekali dengan gambar hitam putih nim...

Jensen Ackle...nampak lagi kacak dalam black and white style..

Then...sape nim?? hahaha..inilah aku..nampak chumel kan??



Hahahaa...dont worry k..coz...dalam blog ni korang semua super comeylicious....!!

Thursday, April 12, 2012

SIAPA MOHD FAQARUDDIN ATTAR?

Siapa Mohd Faqaruddin Attar ni? Tiba-tiba saja aku buat entry besar2 cakap pasal dia? bagus sangat ke dia
?...waaaa....aku dah jatuh cinta dengan Mohd Faqaruddin Attar ni...
hehehe...sory2...actually... Mohd Faqaruddin Attar ni adalah watak yang dipegang oleh Aeril Zafrel dalam filem 7 petala cinta.... memang nampak innocent sangat2 watak tu...ushhgh......... so kat bawah ni aku selitkan serba sedikit gambar Attar ni...(alangkah indahnya dapat hubby macam ni..uppsss...hehehehee...joking)



Huhu.....sejuknya......

Adegan Attar ketika berbual bersama Abi


Huhuhu.........dan inilah Aeril Zafrel yang melakonkan watak Attar tu..huhuk... sebaya dengan aku...karekter Aeril paling best....uhuhu..menyentuh jiwa aku ni..

hoho..so...dis entry credit to all of Aeril Zafrel fan... ......!!

Wednesday, April 4, 2012

WHAT IS TRUE LOVE??

1ST,,,SORRY MY ENGLISH TYPING IS BROKEN MAA!!


What is a true love my dear blogger?? did u know?? wow, i write this article in english...
today, i "walking" on my tagged profile...then, i found a photo that send by my tagged friend.. 30 january 2011... a years ago...haiyooo...
But, i tottally like that picture..u know why??

I guess this is by far one of the most unique and touching comments that I received recently and wish to share with you all... This is what real love can do! 
Have a good day and stay blessed, cheers!
Love is everything...












So, either you are perfect or not, dont feel down...trust ur heart, every man have their true love that has been set by GOD.... 

Sunday, April 1, 2012

SURAT BUDAK SEKOLAH

Haha...surat sorang awek untuk balaknya yang bergurau dengan Syikin... sape Syikin?? Baik ngaku!!

Terima kasih datuk(4) hahaha..tingu? makan telur? hahaha..D siap cikgu bagi...dengan komen "perbaiki lagi" "sila tulis di muka surat yang baru"

D- , hahaha "sila jumpa cikgu" "banyak kesalahan ejaan" "sila susun ayat dengan betul"

Ng Zi Wen.... hahaha..alasan tak nak pergi sekolah... kaitkan ngan hantu patah kaki lak..hadooi.. komen cikgu "jangan campurkan bahasa cina dengan bahasa melayu"

KAEDAH PENYELESAIAN MASALAH

Ini adalah ulasan kuliah SPE bab 9.. buat blogger2 yang pening baca ulasan ni..endahkan..hehe sebab ini untuk DR.AHMAD SAHIDAH je...



Terdapat pelbagai masalah yang dihadapi oleh manusia dan boleh diselesaikan dengan menggunakan cara fikiran logik, ada yang memerlukan penyelesaian secara agama, ada juga yang memerlukan penyelesaian secara perasaan dan secara kreatif.
Dalam bab ini merumuskan masalah dikategorikan dalam pelbagai jenis seperti masalah berbentuk misteri, puzzle, dilema dan peluang.  Masalah dan isu sering datang bersama dan perlulah dicari jalan penyelesaiannya.  Manusia sering menggunakan perkataan masalah dan isu sedangkan kedua-duanya adalah sesuatu yang berbeza. Isu adalah sesuatu yang perlu ditangani manakala masalah jika tidak diselesaikan akan menjadi satu isu yang rumit.

Antara sifat penyelesaian masalah yang disenaraikan oleh Francis,1990 pula ada 4 jenis iaitu
i)                    Motivasi yang kuat
ii)                   Trait positif
iii)                 Jati diri
iv)                 Membina kemahiran
Motivasi yang kuat adalah kebolehan individu untuk mengatasi  kesukaran yang  dihadapi dengan tenaga yang ada pada diri mereka. Individu akan cuba mengatasi segala kesukaran untuk menyelesaikan masalah yang dianggap sukar oleh orang lain.
Dalam kategori motivasi yang kuat ini individu akan sentiasa melipatgandakan usaha untuk mencari  penyelesaian apabila masalah yang dihadapi mereka menjadi semakin rumit.
Trait yang positif
Sifat peribadi individu akan membolehkan mereka mencapai kejayaan. Individu yang mampu menyelesaikan masalah akan menunjukkan minat untuk menyelesaikan masalah.   Selian minat, individu perlu mempunyai kebolehan  untuk menyelesaikan masalah.
Jati diri
 Individu mesti lihat diri mereka sebagai seorang yang berkebolehan tetapi masih sedar tentang kekurangan dan batasan  yang akan dihadapi.
Membina kemahiran

Individu akan menggunakan pelbagai teknik dan model untuk menyelesaikan masalah sepeti yang dinyatakan oleh Chang dan Kelly,1993
I)                    Kenal pasti masalah
II)                  Analisa punca
III)                Kenal pasti cara penyelesaian
IV)               Pilih penyelesaian yang terbaik
V)                 Bentuk plan tindakan
VI)               Pelaksanaan dan penilaian

Model 8 langkah Fracis.1990
I)                    Tuning in
II)                  Objective setting
III)                Success mesurement
IV)               Information collection
V)                 Decision-making
VI)               Planning
VII)             Action
VIII)           Review to improve

Kategori masalah
Francis mengkategorikan 6 jenis masalah iaitu misteri, tugasan, kesukaran, peluang dan puzzles dan dilema
Manakala langkah-langkah untuk menyelesaikan masalah seperti
a)Mendefinisikan masalah,
b)Mengkelaskan masalah
c)Tentukan objektif
d)Tentukan ukuran kejayaan
e)Kutipan data
f)Membuat keputusan
g)Melaksanakan keputusan yang diambil
h)Penilaian.

Seterusnya penyelesaian secara saintifik melibatkan proses empirikal induktif seperti
a)Mengadakan hipotesis
b)Mengumpul maklumat
c)Membuat kesimpulan
d)Penyelesaian secara kreatif/lateral

Dalam program CoRT(Cognitive Research Trust) terdapat kaedah 6 topi berfikir yang harus dipakai secara berasingan oleh individu atau secara berkumpulan
I)Topi Hijau
II)Topi Kuning
III)Topi Putih
IV)Topi Hitam
V)Topi Merah
VI)Topi Biru

Dalam konsep kecerdasan emosi pula terdapat 5 domain utama
i)Kebolehan mengetahui emosi sendiri
ii)Kebolehan dalam pengurusan emosi
iii)Kebolehan meningkatkan motivasi
iv)Kebolehan mengenal emosi orang lain
v)Kebolehan menjalin persaudaraan

Selain 5 domain  ini terdapat penyelesaian secara islam. Dalam islam ini terdapat dua corak penyelesaian iaitu penyelesaian secara hukum dan pendekatan sufi. Biarpun nampak berlainan namun sebenarnya ianya saling melengkapi.