Sha's connection

Tuesday, November 27, 2012

AWEK TANPA BULU KENING


Shila Amran adalah seorang gadis yang sangat mementingkan kecantikan malah dia sanggup membelanjakan PTPTN nya untuk kecantikan dan kecantikannya senantiasa membuatkan teman-temannya merasa jaki dengannya.
            “Eh..kau nak pergi mana ni Shila…pagi-pagi dah cantik ni?” Tegur Nora yang baru selesai mandi
            “Aku ada date dengan mamat yang aku kenal dekat fadekick tu” Kata Shila Amran sambil terus menancapkan bedak dari jenama safiah ke mukanya, sudah macam opera cina dipandangan mata Nora.
            “Oh… Fariz Jamil tu ya..mamat ensem rambut curl tu ya?” Soal Nora seraya duduk di katilnya dan memandang Shila yang masih berbedak.
            “Yeala…sape lagi….dia cakap dia nak buat aku jadi steady girlfriend dia after first date kitorang ni” Kata Shila Amran
            “Untunglah kau…dapat balak ensem siot…kaupun dahlah cantik..macam Barbie doll” Kata Nora sambil mencapai buku stastitik gunaan dan membacanya. Mendengar pujian dari Nora itu serta merta saiz lubang hidung Shila Amran berubah, kembang kempis dia menerima pujian itu.
            “Kau tak payahlah nak buat ayat jealous macam tu…aku ni memang sejak azali lagi cantik..hmm, dahlah aku pergi dulu…”
            “Wei..jangan lupa bawa payung..nampak macam nak hujan kat luar tu…” Kata Nora
            “Alaa…tak ada apalah…bye..” Shila Amran terus berlalu keluar dari bilik hostel mereka. Nora hanya mencebik sahaja kerana meluat dengan sifat sombong Shila Amran.
            Di sebuah restoren Fariz Jamil sudah sedia menunggu kedatangan Shila Amran, dari jauh dia sudah terkena silauan wajah Shila Amran yang mempersonakan, yang putih melepak seperti Barbie doll. Dan hatinya mula terdetik-detik mahu bertanya Shila Amran, baru saja gadis itu duduk di hadapannya segera dia bertanya
            “You pakai Tia Jenab eh… pedih mata I silau tengok youlah..macam yang iklan kat tv tu”
            “Eh..mana ada….. I pakai produk biasa je..ala yang iklan… yakini merah jambu lupakan yang lain tu…” Kata Shila Amran malu-malu.
            “Oh…tapi you memang cunlah…macam anak patung…bodypun mantap..” Kata Fariz Jamil seraya menatap wajah Shila Amran yang jelita dan putih melepak seperti opera cina. Shila Amran malu-malu dan Fariz Jamil segera menyuruhnya memesan makanan, dia yang menjaga bentuk tubuhnya hanya memesan segelas jus tembikai, dengan ais krim coklat, sepotong cheese cake, spaghetti bolognise, chicken chop dan Salad saja, dia tidak mahu ambil nasi kerana pegangannya nasi itu menggemukkan. Jadi terpaksalah Fariz Jamil sahaja yang makan nasi berlaukkan ikan keli bakar berempah kegemarannya.
            “Urrrrrrrrr…” Shila Amran sendawa besar setelah selesai menibai segala makanan.
            “Euwww…” Naik geli Fariz Jamil dibuatnya.
            “Urrrp..maafkan i..I tersendawa pulak, so, kita nak pergi mana pulak ni..?” Soal Shila Amran sambil mencungkil giginya
            “Kita pusing-pusing KL..sebab I dah kopak belanja you mencekik ni” Kata Fariz Jamil jujur seraya menyikat rambutnya seperti Remy Ishak dalam iklan dashing.
            “Ok..jom….” Shila Amran angguk dan mereka berlalu keluar dari restoren itu untuk menaiki komuter bagaimanapun sewaktu dalam perjalanan untuk menuju ke stesen komuter berkenaan, hujan renyai-renyai mulai turun, cepat-cepat Shila Amran menarik tangan Fariz Jamil masuk ke dalam komuter namun sebaik saja dia masuk, semua orang di dalam komuter itu memandang ke arahnya dalam wajah yang berkerut kemudian dengan tidak sopan bantai ketawa kepadanya.
Fariz Jamil menjadi hairan juga sakit hati melihat orang ramai yang sedang mengetawakan bakal gelprennya, dia berpaling memandang Shila Amran dan dia jatuh terduduk di kerusi. Sebelah kening Shila Amran sudah hilang, sebelah bulu matanya senget, hidungnya yang mancung tidak lagi mancung malah sebelah mukanya bertukar kepada coklat tidak lagi seputih pelakon opera cina. Orang ramai sedang galak ketawa malah siap ada yang ketawa sambil break dance. Shila Amzah pula tersengih seperti kerang busuk kepada Fariz Jamil sambil mencari-cari bedak di dalam beg tangannya untuk touch up kembali bedak yang telah hilang dibawa air hujan juga keningnya yang turut hilang. Kini dia seperti seorang zombie dalam filem zombie kampung buah mata ayam.
Fariz Jamil merasa tertipu dengan kecantikan palsu Shila Amran, dengan langkah longlai dia menghampiri Shila Amran, hasratnya untuk menjadikan Shila Amran sebagai pengarah teater kanak-kanak tadika zon timur juga sebagai bakal gelprennya terbatal.
            “Shila..i kensel nak jadi pakwe you… “ Katanya.
Shila Amran kecewa lalu menjerit bagai histeria di dalam komuter itu dan akibatnya komuter itu telah terhenti di tengah-tengah landasan dengan mengejut, semua penumpang stuck selama dua jam di dalam komuter itu sehingga terpaksa memanggil jabatan bomba dan penyelamat
Sekian….
P/S: jadilah diri sendiri…kecantikan adalah hak milik setiap insan.

2 comments:

NUR AYNIE said...

Funny! :D

sha said...

Nur Aynie...kalo rajin bace2la banyak cite ag..hehehe..thank's reading