Sha's connection

Sunday, November 18, 2012

AKU CANGKUL KUBUR SENDIRI


Sudah 10 tahun Sham Jazli tidak pulang ke kampung halamannya setelah kematian kedua orang tuanya, memandangkan dia tidak mempunyai adik beradik, tanah kebun peninggalan arwah ibu dan ayahnya diserahkan dibawah jagaan bapa saudaranya yang bongsu iaitu Pak Su Deraman.
Bagaimanapun setelah 5 tahun tidak menjejakkan kaki ke Kampung Rasa Sayang Hey Rasa Sayang-Sayang Hey itu akhirnya dia pulang jua bersama isterinya yang cantik jelita Ella Fagila dan dua anaknya yang masing-masing berumur 4 dan 6 tahun. Kepulangan itu disebabkan undangan perkahwinan anak bongsu Paksu Deraman, malah anak-anaknya juga nampak sungguh riang kerana tidak pernah menjejakkan kaki ke kawasan kampung.
Malam selepas majlis perkahwinan, Sham Jazli berehat-rehat di atas katil sambil membaca surat khabar cina, dua anak mereka sudah nyenyak tidur manakala isterinya Ella Fagila sedang memakai losyen cap ibu dan anak-anak sedang bermain pasir.
            “Sayang, esok abang nak pergi melawat kubur arwah mak dan abahlah memandangkan kita dah balik kampung ni” Kata Sham Jazli
            “Bagus juga tu bang… bawa anak-anak sekali..kita baca doa kat pusara mak dan abah” Kata Ella Fagila dalam senyuman manis. Sham Jazli membalas senyuman isterinya, isterinya seorang yang sangat penyayang malah sentiasa menyokongnya.
            “Sudahlah bang…abangpun  letih buat kerja kenduri siang tadi..jomlah kita tidur ..esok pagi-pagi boleh kita pergi kubur” Kata Ella Fagila. Sham Jazli angguk lalu membaringkan tubuhnya dan terus nyenyak dengan dengkuran persis lagu awie  iaitu sejati.
            Keesokkannya seperti yang telah dibincangkan malam itu maka berangkatlah Sham Jazli sekeluarga ke tanah perkuburan itu, anak-anaknya comel berpakaian baju kurung dan tudung kepala.
            “Lalu elok-elok Kakak..adik…takut terlangkah kubur” Pesan Ella Fagila sambil menuruti langkah suaminya, anak-anak mereka berlarian di depan Sham Jazli.
            “Aaa..ini kubur mak dan abah…adik kakak..duduk ..baca doa” Kata Sham Jazli, mereka menghamparkan tikar yang dibawa lalu duduk membaca surah yassin dan doa, kemudian ketika sedang membuang rumput yang baru tumbuh di sekitar pusara itu, mereka terdengar bunyi orang menyangkul rumput tidak jauh dari mereka, perlahan Sham Jazli dan Ella Fagila berpaling memandang ke arah itu, kelihatan seorang lelaki yang sudah berumur sedang membersihkan satu pusara kecil, mungkin pusara arwah anaknya yang meninggal ketika masih bayi,duga Sham Jazli.
            “Dahlah, jom hari dah tinggi ni…” Sham Jazli bangun sambil melipat tikar, Ella Fagila memimpin tangan anak-anak mereka dan berjalan menuju ke kereta. Sham Jazli pula membontoti isteri dan anak mereka dari belakang.
            “Assalamualaikum..” Sempat disapa mesra lelaki yang sebaya Paksu Deraman itu
            “Waalaikumussalam..” Lelaki yang sedang memegang cangkul itu tersenyum dan berjabat tangan dengan Sham Jazli.
            “Saya Jazli, anak saudara paksu Deraman..pak cik ni?? Saya tak biasa lihat pula..padahal saya memang asal orang sini” Kata Sham Jazli
            “Nama pak cik Kamal Mustaffa… pak cik baru 3 tahun menetap kat sini hah..pak cik beli rumah teres kat hujung simpang tu hah… ooo..jadi kamu ni anak Deraman yang arkitek tulah ya…” Kata Pak cik Kamal Mustaffa
            “Ya pak cik… macamana pak cik tahu?” Soal Sham Jazli musykil
            “Deraman selalu bercerita juga pasal kamu..datang melawat kubur mak ayah ya…”
            “Ya..pak cik..pak cik pulak?” Soal Sham Jazli seraya membetulkan kopiah di kepala, wajah Pak cik Kamal Mustaffa sedikit berubah sedih, Sham Jazli faham.
            “Aku datang cuci kubur aku…” Kata orang tua itu perlahan penuh seram sambil menundukkan mukanya.
            “Ku…kubur pa…pak cik?” Soal Sham Jazli sambil menudingkan ibu jarinya kepada lelaki tua itu, peluh jantan dan betina bercampur aduk membasahi dahinya malah ketiaknya juga..kakinya menggeletar.
            “Ya…..kubur aku….dah setahun dah…..” Belum sempat pak cik Kamal Mustaffa menghabiskan ayatnya, Sham Jazli sudah terjelepuk jatuh pengsan, dari jauh Ella Fagila menjerit terkejut.
            Hampir 5 minit pengsan akhirnya, Sham Jazli tersedar setelah direnjis dengan air pepsi yang berbaki ketika perjalanan pulang ke kampung semalam oleh isterinya..namun dia kembali menggeletar bila melihat lelaki tua itu masih berdiri memandangnya yang dipangku erat oleh Ella Fagila.
            “Han…hantu sayang….”
            “Hantu apanya..aku ni manusialah…”
            “Aku…aku tak percaya..” Sham Jazli menjerit bagaikan orang hysteria
Puk! Kepalanya diketuk dengan botol air pepsi oleh Pak Cik Kamal Mustaffa.
            “Yang kau naik hantu pulak ni pasal apa… memanglah tu kubur aku…tapi aku tak mati lagi… itu kubur kaki akulah… dah setahun dah kaki aku kena potong sampai lutut ni hah..aku ni kencing manis..sekarang aku pakai kaki palsu” Kata Pak Cik Kamal Mustaffa dalam gelengan dan bersilang tangan ke dada ala-ala penyanyi hip hop. Sham Jazli berpaling memandang Ella Fagila dan isterinya itu mengangguk sahaja, dia kelegaan namun dia merasa malu sekali, namun untuk menebus malunya perlahan dia bangun lalu berkata pada Pak cik Kamal Mustaffa.
            “Mari pak cik saya hantar pulang dengan BMW saya..”
Pak cik Kamal Mustffa tersengih menampakkan giginya yang hanya tinggal beberapa batang sahaja lagi menunggu masa untuk gugur juga. Di dalam hati dia berkata “merasa jugak aku naik BMW”
Sekian….ehehehe…
           

No comments: