Sha's connection

Saturday, November 17, 2012

LELAKI BERKAKI AJAIB



Sejak sebulan yang lalu kecoh di Kampung Kalau Anda Rasa Gembira Tepuk Tangan menceritakan tentang kehebatan Syamsul Yunus sebagai raja ular, kehebatannya yang luar biasa itu dapat dihidu oleh orang-orang kampung yang busy body ketika dia berjaya menghalang ular tudung selar yang ingin mematuk kera belaan pak cik sameon dengan kaki kanannya sahaja, ular itu kemudian mematuk kaki Syamsul Yunus bagaimanapun seperti tension ular itu cuba melarikan diri ke dalam semak tapi berjaya ditangkap oleh anggota JPAM.
Maka semenjak hari itulah orang-orang kampung heboh menceritakan tentang perihal kehebatan Syamsul Yunus yang baru lima bulan berpindah ke kampung itu sebagai raja ular. Syamsul Yunus bangga juga, kembang kempis hidungnya menahan pujian yang datang bertubi-tubi mengasak lubang hidung dan sejak itu juga jika ada ular masuk ke mana-mana rumah, orang-orang kampung segera memanggilnya walhal yang mencelah masuk hanyalah ular daun sahaja , Hal itu telah menimbulkan rasa meluat Sawal Shaari salah seorang anggota JPAM di kampung itu kepada Syamsul Yunus, iri hati juga dia bila Syamsul Yunus yang langsung tiada kursus hidupan liar mampu menewaskan ular berbisa hanya dengan kaki kanannya sahaja, ajaibkah kaki kanan Syamsul Yunus itu?
            “Apa petua kau Sul, ular tu langsung tak attack kau… kalau ular-ular tu bite kaupun kau still steady..padahal ular berbisa tu…silap langkah kau boleh mati beb” Kata Sawal Shaari satu hari ketika mereka sedang melepak di bawah pokok ketapang sambil menikmati pizza hut.
            “Aku bukan nak riaklah…tapi memang kelebihan aku kot..aku tak ada pakai ayat apapun” Kata Syamsul Yunus
            “Aku dua bulan tahu pergi kursus haiwan liar…tapi kau..sijilpun tak ada..kalau ada ilmu..kau turunkanlah untuk aku” Pujuk Sawal Shaari lagi.
            “Aku tak ada apa-apa ilmu” Kata  Syamsul Yunus namun dalam nada yang sombong, ikut hati mahu saja Sawal Shaari menyepak keting kanan Syamsul Yunus itu namun dipendam saja.
“sudah cukup-cukup sudah…” alunan lagu popular Indonesia bergema dari poket jeans bundle Syamsul Yunus, segera lelaki itu menjawab panggilan telefon dari rumah tok ketua itu.
            “Ok tok..saya datang sekarang….” Kata Syamsul Yunus sambil bangun lantas mencapai basikal fixienya yang berwarna biru lebam
            “Pergi mana Sul? “ Soal Sawal Shaari
            “Rumah tok ketua..ada ular nak attack kambing-kambing dia..dia suruh aku settle kan..” Kata Syamsul Yunus.
            “Aku ikut..mana tahu aku boleh tolong?”
            “Aku sorang dah cukup…kau balik jelah” Syamsul Yunus terus mengayuh laju basikalnya pergi meninggalkan Sawal Shaari, kayuhannya ibarat Hazizul Hasni Awang berlumba di trek.
Sawal Shaari tidak berpuas hati dengan kesombongan Syamsul Yunus, perlahan-lahan dia mencapai helmet lalu menyetart enjin Honda c70 beredar ke rumah tok ketua. Di perkarangan rumah itu sudah ramai orang, sebenarnya mahu melihat kehebatan Syamsul Yunus si raja Ular, bagaimanapun Sawal Shaari terkejut melihat ular sawa sebesar betisnya sedang bertentangan dengan Syamsul Yunus, lelaki itu pula sedang menyuakan kaki ajaibnya pada ular sawa itu dan orang-orang kampung pula mulai bersorak ibarat sedang menonton konsert jom heboh.
            Sawal Shaari terus memerhati saja, ingin melihat kehebatan Syamsul Yunus si raja ular itu walaupun berpeluh jugak dia menyaksikan kelicikan ular sawa itu mengelak tujahan kaki ajaib Syamsul, bagaimanapun malang memang tidak berbau seperti sedapnya bau perfume adidas, sedang asyik menunjukkan kehebatannya dan sorakan padu orang-orang kampun yang menyorak tak ingat dunia tiba-tiba ular sawa itu membelit kaki kanan Syamsul Yunus, sorakan kebanggaan mulai bertukar jeritan ketakutan, Sawal Shaari juga cemas apa lagi bila melihat kaki Syamsul Yunus tercabut dari sendinya malah Syamsul Yunus berdiri tanpa kaki kanan, kaki kanan lelaki itu berada dalam belitan ular sawa itu dan sebelum ular sawa itu yang sedang mengamuk bagai  nak gila mahu menerkam Syamsul Yunus, Sawal Shaari terus menjadi penyelamat lelaki itu dan orang kampung, kemahirannya sebagai anggota JPAM berjaya membuatkan ular itu ditangkap.
            Syamsul Yunus pula berlari terloncat-loncat dengan sebelah kaki lalu mencapai kaki kanannya yang tercabut dibelit kuat oleh ular sawa.
            “Ooo..patutlah semua ular bisa gigit kau tak lut..rupanya kaki kau ni tak real ya… buang masa aku je buat show ni…rugi aku semua orang boo aku tadi..cakap aku tipu..” Kata Tok ketua . Syamsul Yunus hanya tersengih sambil memakai kaki palsunya.
            “Aiseyman soryla tok sebab selama ni saya klepet atok dan orang-orang kampung..hehehe..sebenarnya, kaki saya kena potong lepas saya eksiden merempit dulu tok..” Kata Syamsul Yunus.
            “ehemm…” datang Sawal Shaari setelah tugasnya selesai, Syamsul Yunus dan Tok ketua merenung lelaki itu.
            “Ni…saya nak pesan sikitlah…saya ni bukanlah bagus sangat Cuma yalah tak ada salahnya kita berpesan-pesan ni kan? Kita..kalau boleh jangan mudah riak..sebab tuhan boleh tarik bila-bila masa saja…” Kata Sawal Shaari sambil menepuk bahu Syamsul Yunus, Syamsul Yunus tertunduk malu dengan sikap riaknya kepada Sawal Shaari sebelum ini, sambil tertunduk malu dia mengorek hidungnya.
            “Hah..betul cakap Sawal tu..kau cepat riak” Kata tok ketua.
            “Atokpun sama juga…tak baik kenakan orang untuk keuntungan sendiri…atuk beli ular sawa dekat orang thailand tu semata-mata untuk suruh Syamsul buat show..dahlah tiket atok charge sama harga dengan tiket bola piala Malaysia…kan tak baik tu” Pesan Sawal Shaari, tok ketua turut tertunduk malu, Sawal Shaari tersenyum setelah bersalaman dengan kedua lelaki itu, dia pulang ke rumah dalam hati yang gembira segembiranya..seperti nama kampung kalau anda rasa gembira tepuk tangan. hAh…anda yang baca ni gembira tak? Kalau gembira tepuklah tangan….sekian……

No comments: