Sha's connection

Wednesday, November 21, 2012

RAHSIA SEORANG BUDAK 9 TAHUN



Kring……. Loceng berbunyi menandakan tamat sesi persekolahan, murid-murid kelas 3 Matahari masing-masing mengemaskan peralatan  dan meluru keluar dari kelas penuh riang kecuali Khairul Suhaimi, Airil Safuan dan Afiq Rahimi masih berada di dalam kelas itu berbual tentang rancangan mereka, bukan rancangan biasa pergi lastik burung mahupun main air parit tapi rancangan yang baik punya idea Airil Safuan.
                “Betul ni… kau tak tipu punya?” Soal Khairul Suhaimi sambil menggalas beg power renjersnya.
                “Betul…. Tapi kita kena balik mandi dulu..paka cantik-cantik tau” Kata Airil Safuan
                “Okey..nanti kita jumpa depan rumah mak cik Ani Salbiah” Kata Afiq Rahimi pula dan mereka berjalan keluar dari kelas itu menuju ke garaj basikal. Oleh kerana sekolah mereka tidak jauh daripada kawasan rumah mereka, jadi tidak menjadi masalah kepada ibubapa mereka untuk membenarkan mereka pergi ke sekolah menaiki basikal.
Petang itu bagai yang telah dijanjikan, Afiq Rahimi sudah ready di atas basikal BMX nya menapak di hadapan rumah mak cik Ani Salbiah dengan rambut belah tengahnya, baju masuk dalam seluar dankeadaannya membuatkan mak cik Ani Salbiah yang sedang menjemur baju pengakapnya  di ampaian kehairanan melihat Afiq Rahimi.
                “Kau nak pergi mana ni Apiq? Amboi pakai smart-smart ni?”
                “Rahsia..mana boleh bagitahu mak cik Ani..” Kata Afiq Rahimi dan seketika datang Khairul Suhaimi dan Airil Safuan termengah-mengah mengayuh basikal.
                “Sorry aku lambat..adik aku nak ikutlah” Kata Khairul Suhaimi sambil mengerling jam angry bird kaler merah di tangannya,padahal dia bukan reti matematikpun, nombor di jam itupun dia tidak pandai baca, tapi saja dia mahu tunjuk eksen di hadapan dua sahabatnya itu.
                “Jomlah..kan kalau kita lambat habis pulak ayam golek tu” Kata Airil Safuan sungguh-sungguh sambil mengeluarkan sikat dan menyikat rambutnya seperti gaya rajni kanth dalam pilem tamil.
                “Jom….”
                “Eyy..budak-budak kau orang nak pergi mana tu hah?” Jerit mak cik Ani Salbiah hairan apabila melihat ketiga-tiga orang kanak-kanak itu mengayuh basikal pergi dari kawasan rumahnya apa lagi ketiga-tiganya berpakaian seperti mahu pergi ke pesta ria.
                “Rumah pak cik Hassandin Jalal..” Laung 3 kanak-kanak itu serentak sambil mengayuh laju basikal masing-masing.
                “Buat apa budak-budak ni dekat rumah orang tua kedekut tu, dengan pakai smart bukan main lagi” Soal Mak cik Ani Salbiah sendiri dengan kemusykilan itu.
Ketika kanak-kanak itu bertiga sampai, Pak cik Hassandin sedang mengait buah kelapa di depan rumahnya sambil menghisap rokok daun.
                “Assalamualaikum pak cik..kami datang nak makan”
                “Waalaikumussalam..hah makan? Makan apa?” Soal pak cik Hassandin sambil berhenti menjolok buah kelapa muda itu, dalam hati dia runsing takut-takut kanak-kanak itu mahu meminta buah kepalanya.
                “Makan nasikla, hari tu pak cik Hassan bagi makan free… ada ayam golek besar…ada udang galah..ada siakap 3 rasa…takkan tak ingat kot” Kata Airil Safuan, Khairul Suhaimi dan Afiq Rahimi mengangguk-nganguk namun pak cik Hassandin menggeleng.
                “Pak cik tak boleh kedekut macam ni..pak cik kena bagi kami makan..kami nikan budak kecik” Kata Khairul Suhaimi pula
                “Suka hati ketiak kau orang je ya budak-budak cakap aku kedekut, ari tu memanglah ada….tapi hari tukan kenduri kahwin anak aku..cikgu bahasa urdu kau orang tu..memanglah kau orang buleh makan free..ada ayam golek semua tu..hari ni mana ada” Kata Pak cik Hassandin sambil kembali mengait kelapa muda.
Khairul Suhaimi dan Afiq Rahim mula menggelegak panas kerana merasa tertipu dengan cerita Airil Safuan yang mengatakan mereka akan dapat menikmati makanan percuma di rumah pak cik Hassandin, punah hasrat Khairul Suhaimi untuk menapau udang galah peberetnya malah ibunya sendiri siap pesan dia songlap banyak-banyak lauk kenduri di rumah pak cik Hassandin. Afiq Rahimi mula mengajak Khairul Suhaimi berlalu pergi meninggalkan Airil Safuan yang tersengih-sengih seperti kerang busuk.Menyesal mereka berpakaian seperti mahu jadi model majalah anak ayam didik, Pak cik Hassandin pula buat selamba cipan bukit mengait buah kelapa muda tanpa memperdulikan kanak-kanak rebina mahupun kanak-kanak tembikai susu itu.
Sekian….


No comments: