Sha's connection

Friday, January 22, 2010

KETAWA ADA FAKTA?

Ketawa? ketawa selalunya time kita gembira,rasa kelakar atau mengetawakan orang yang jatuh akibat licin kulit pisang….tapi,pernah ke korang tau ape tu sebenarnya Ketawa? Bagi aku,apa yang aku faham ketawa tu rahsia awet muda….mungkin yea sebab aku memang terasa muda lagi…hahaha….jadi apa yang perlu korang buat adalah, ketawalah sebelum ketawa itu dilarang kat bumi Malaysia ni..(ade ke macam tu?).


Ketawa merupakan satu perbuatan yang bebas dilakukan oleh siapa saja, tua, muda, miskin, kaya, lelaki ataupun perempuan.  Tapi tahu ke korang manfaat sebenar ketawa tu dan fakta aneh dibalik hilai tawa korang tu? So,same-same kita follow 12 fakta di balik ketawa korang tu… tak kirala bunyiknya KAH!KAH!KAH!, HA!HA!HA!, HI!HI!HI! atau yang sewaktu dengannya….jadi dibawah ini adalah antara:      
                 
12 Fakta Menarik Tentang Ketawa

1. Bayi tidak mampu untuk ketawa sehinggalah diorang mencapai usia tiga bulan

2. Ketawa selama 10-15 minit boleh membakar banyak kalori dalam badan.

3. Ketawa mampu mengeluarkan udara dalam paru-paru dengan kepantasan 60 mph

4. Terdapat 17 otot wajah yang digunakan untuk tersenyum, sedangkan mengerutkan kening memerlukan 47 otot wajah

5. Seseorang yang banyak mempunyai kebarangkalianuntuk menghidap penyakit jantung adalah 40 % lebih rendah berbanding orang yang murung

6. Percayakah korang?terdapat tanaman yang dipanggil bunga tawa. Percaya atau tak apabila melihatnya korang akan ketawa seperti orang gila selama setengah jam

7. Ketawa 17minit per hari dipercayai dapat memanjangkan waktu hidup selama satu hari

8. Rata-rata kanak-kanak berusia enam tahun kettawa 300 kali sehari.tetapi apabila kita tmeningkat tua kita tersenyum dan ketawa hanya 15 kali sehari.

9. Senyuman seorang pelayan mampu membuat pelanggannya memberikan tips tambahan.

10. Fakta menarik adalah baik untuk perut jika korang ketawa selama satu jam tanpa henti.

11.Bayangkan dengan hanya tersenyum,seorang model iklan di Amerika Gordon Todd memperolehi $ 4.000

12. Orang yang tinggal di Brazil dan Kuba lebih banyak tersenyum jika dibandingkan dengan mereka yang tinggal di Skandinavia.