Sha's connection

Tuesday, January 26, 2010

KENAPA KAU TAKNAK PAKAI TUDUNG?


"Beli dik,dua pasang RM15...beli-beli dua pasang RM 15 je" Laung seorang pak cik penjual kain ketika aku pergi ke tapak Ekspo dekat UUM ni...leka jugak mata aku melihat tudung dan selendang pelbagai warna dan fesyen....tapi aku cuma beli tudung bawal je...maklumlah nak pakai tudung belit-belit aku tak pandai..mau terbelit leher aku ni nanti. 
Bila dah beli tudung ni aku teringat kat sorang budak perempuan ni,masa mula-mula aku kenal dia kat minggu orientasi,kepalanya langsung tak dilitupi kain tudung,tapi hampir 2 bulan tak berjumpa aku tengok dia mula mengenakan skaf kat kepalanya tu...comel gayanya walaupun masih nampak rambut terburai tapi bagi aku dia belajar untuk bertudung ,sebulan kemudian aku jumpa dia lagi dan apa yang buat aku tersenyum sendiri ialah melihat dia sudah bertudung penuh....cukup-cukup ayu wajahnya time tu...aku tak sangka bila dia bertudung dia kelihatan sunggguh ayu...mungkin aku juga ayu kot sebab akupon bertudung...hahaha (perasan)
tapi apa yang membuatkan aku rasa tersentak bila ada yang membuka tudung gara-gara takut rambut yang di rebonding tu rosak....dah setahun kot aku kenal dia dengan bertudung tiba-tiba melangkah gah ke dewan kuliah tanpa mengenakan tudung di kepala,menunjukkan rambut yang meliuk lintuk di buai angin pagi....akupon bukan perfect sangat bertudung cuma bila melihat gara-gara takut rambut yang di rebonding rosak,sanggup buka tudung...terkilan juga rasa...duit seratus berkira,dosa dengan ALLAH kenapa tak kira??? wanita islam di luar sana sanggup berjuang untuk menutupi aurat tapi kita kat sini,selamber aje buka tudung padahal selama ni elok saja bertudung..itu yang belom lagi dye rambut tu.......jangan sebab negara kita bebas kita lupa alpa semua tu....
hemmmmppph esok pergi kelas nak pakai tudung oren pulalahh....

No comments: