Sha's connection

Tuesday, December 7, 2010

BUAH-BUAHAN(ZAMAN KANAK-KANAK)

1. Haaa.....ini namanya buah ulat bulu....senang dapat dalam semak2 jek buah ni...warnanya kuning kalo masak..best sangat kalo  dapat makan nak2 lepas balik umah kawan dari main teng-teng.

2.Ini pulak buah nam-nam ataupon kat Kelantan lebih femes dengan nama buah katak puru (sebab bentuknya yang berkeriput) hahahaa memang kelakar tapi rasanya sedap, ada rasa masam, manis, kelat pon ada, kalau makan dengan kicap taruk gula...perghhhhhhh...cuba try... ianya adalah sejenis asam jugak..kalo korang penggemar asam...x payah pergi butterworth..meh datang kelantan cari buah ni ok.
3. Ini pulak buah cenerai....buah ni kecik je,kalo masak warna itam kemerahan..rasanya masam manis, masa kecik-kecik dulu selain dimakan,buah ni digunakan untuk main tembak-tembak dengan senapang buluh,kalau kena tembak kat belakang,mau berbintat belakang!
4. Haaaaa...ini pulak buah kemunting, rasa dia memang manis,dekat kebun getah mak aku memang banyak sangat. Dulu lepas balik kutip sekerap kitorang akan kutip buah kemunting dan makan sambil jalan balik rumah...hehhehee...sambil jalan makanlah buah ni dengan bertemankan bau sekerap....sedap..kalah makan kat hotel you...hehehe

5.Haaa..ini pula buah senduduk..rasanya manis sekali...masa kecik selalu kutip buah ni dan makan banyak-banyak sebab nak nyakat kawan-kawan.yelah bila dah makan gigi,lidah semua jadi itam ..masa tu nampak buruk gile rupa....hahahahahahhahaaaa...tapi jangan tengok sebelah mata je..sebab buah senduduk ni buleh buat ubat..ubat ulser mulut kalo x silap aku....

6.Haaaaa,ini lak buah mata ayam....rasanya jugak manis.....macam buah berry ja (berry Malaysia) tapi masa kecik mak selalu marah time nak kutip sebab takut terkutip buah yang beracun macam buah ni..kempunan nak makan..hehhee

No comments: