Sha's connection

Wednesday, October 8, 2014

RESIPI TELUR GORENG BERKUNYIT

Haaa......ini dia telur goreng tersebut..
salah satu peberet guwa ini...


Kalo pi mana2 atau dekat kantin kolej/tempat kerja ada telur goreng ni pasti aku amik, nasik puteh dengan telur nipun jadi..yg dah kenyangpun aku tibai jugak...punyalah peberet katakan. Jadi, akupun belajarlah buat telur goreng kunyit ni sendiri, alhamdulillah 1st time aku buat, kakak aku cakap sedapppppp.......kembang kempis jugak aku bila dapat pujian sebegitu rope....kih kih kih.

Ok, kat sini aku bagi resipinya dekat korang. Terutama yang hidup bujang macam aku ni bulehlah coba2 resipi ni okep.

Bahan-bahan yang utama korang perlu ada tentulah


1.Telur (jangan lupa basuh)

2.Kacang panjang (dipotong2) 

Bahan-bahan lain :-
3.Serbuk Kunyit.

4.Minyak masak

5.Penambah perisa "Cukup Rasa @ Pasti Sedap''

Cara-cara nak buat:
1.Mula2 korang panaskan minyak dulu, awas jangan guna kuali basah nanti terpercik minyak kasi naya je kat kulit korang.

2.Bila dah panas, korang terus pecahkan telur ke dalam kuali. Kalo untuk bujang macam aku, 1 atau 2 bijik telur dah cukup, kalo untuk family 3 bijik dan ke atas.

3.Dah pecah semua, jangan lupa terus kacau-kacau bagi telur hancur sikit, kendian terus masukkan kacang panjang,penambah perasa dan serbuk kunyit.

4.Kacau lagi dan lagi, sampai telur tu dah mulai keras dan berketul-ketul.

5. Tutup api dapur dan siap untuk dihidangkan.

Siap, resipi yang sangat simple
Alhamdulillah, rezeki Allah bagi..insyaallah sedap.
Selamat mencuba ya :)

No comments: